הסיפור שלנו

'דרך ארץ' הינה עמותה הפועלת בנגב ומפעילה תכניות חינוכיות-חברתיות לבני נוער וצעירים מכלל החברה הישראלית
'דרך ארץ' פועלת להגשמת חזונה באמצעות הקמת רשת של תוכניות חינוכיות בנגב, המאפשרות לצעירים מהפריפריה ומכלל החברה הישראלית לקחת חלק בתהליך גיבוש זהות והעצמה אשר יוביל לבחירה בשירות צבאי משמעותי וללקיחת אחריות ומעורבות בחברה ובמתרחש סביבם. תוכניות חינוכיות דרך ארץ, שואפות לצייד את הצעירים בכלים להגשים את חלומם הפרטי תוך שותפות ותרומה למימוש חזון יצירה של חברת מופת והבנת הקשר המחייב בין שני הדברים.

פעילות העמותה

'דרך ארץ' פועלת לבסס מודל חינוכי הוליסטי רב-שנתי, אשר תומך ומסייע למשתתפיו משלב סיום התיכון ועד לשלב התבססותם בחייהם הבוגרים. הרצף כולל חמישה שלבים מרכזיים הנבנים אחד על גבי השני ולוקחים חלק בתקופות משמעותיות בחייו של אדם ואזרח בישראל:
תכניות חינוכיות לבוגרי תיכון

כיום מפעילה העמותה ארבע מכינות אופק חצי שנתיות בנגב: ניצנה, כמהין, אשלים וקיבוץ משאבי שדה. ומכינה קדם צבאית שנתית עם שתי שלוחות בערד ובאשקלון.

תכנית ליווי בוגרי המכינות לאורך השירות הצבאי

יצירת פלטפורמה תומכת המקדמת אותם למיצוי מירב הפוטנציאל שלהם במהלך השירות הצבאי.

תכניות לצעירים משוחררים:

אבני דרך – תכנית הכשרה בת שלושה שבועות המכינה לקראת היציאה לחיי האזרחות תוך עיבוד השירות הצבאי ורתימת היכולות והחוויות שנצברו בו לכלים מועילים ומקדמים בהמשך הדרך.

דרך הנגב – תכנית המשלבת עבודה בחינוך ברחבי הנגב, חיי קהילה, הכשרות ופיתוח אישי, בשיתוף עם מועצה אזורית
רמת נגב.

קהילת בוגרים תומכת ותורמת הפועלת לטובת חבריה ולטובת החברה הישראלית בכלל

תוכניות דרך ארץ פונות לנוער מכל קצוות החברה הישראלית ויוצרות מרקם קבוצתי המשקף את "עם ישראל" על גווניו הרבים (מסורתיים, חילונים ודתיים, עולים וותיקים, בוגרי בתי ספר מקיפים, כפרי נוער ופנימיות, עיירות פיתוח, קיבוצים, מושבים וערים). דגש ניתן על נערים ונערות המגיעים מהפריפריה וממשפחות מרקע סוציואקונומי נמוך. לרובם המוחלט של בני הנוער מאוכלוסייה זו לא הייתה מסגרת חינוכית קדם צבאית אשר הייתה פתוחה בפניהם לפני הקמתה של 'דרך ארץ'.

החלום שלנו הוא שכל נער ונערה בישראל יהיו חשופים לתוכניות חשובות אלו ויוכלו לבחור לקחת בהן חלק ולעצב את אישיותם וזהותם לקראת היציאה לחיים הבוגרים.
'דרך ארץ' מובילה לשינוי חברתי עמוק ומניחה אבן דרך נוספת בהפיכת המציאות החברתית במדינתנו לטובה, שוויונית וסובלנית יותר.

ערכי העמותה

אהבת הארץ
אהבת הארץ
חיבור ותחושת אחריות לארץ ולאנשיה מתוך תודעה היסטורית וחברתית עמוקה, היכרות בלתי אמצעית עם הארץ, נופיה והאנשים החיים בקרבה.
שוויון הזדמנויות
שוויון הזדמנויות
יצירת הזדמנות שווה לכל אדם באשר הוא להתפתחות אישית, צמיחה ושייכות בקהילה ובחברה הישראלית.
אהבת אדם
אהבת אדם
אמונה באדם וביכולותיו לעשות וליצור טוב ומתוך כך השקעת המשאבים בטיפוחו וחינוכו.
הטרוגניות
הטרוגניות
היכולת לחיות בקהילה מגוונת ורב תרבותית, המכילה אמונות, דעות ודרכי חיים שונות.
אחריות
אחריות
היכולת לחיות בקהילה מגוונת ורב תרבותית, המכילה אמונות, דעות ודרכי חיים שונות.

הדרך לשינוי
השינוי שבדרך

עמותת דרך ארץ פועלת לחינוך הדור הצעיר בכדי ליצור חברה ישראלית מלוכדת המבוססת על ערכים משותפים, תחושת שייכות ואחריות הדדית בין אזרחיה השונים.

אנו מאמינים/ות ושמים דגש בתכניתנו על יצירת שיח עמוק, דיאלוג בריא וחתירה לחיים משותפים. בלב התכניות החינוכיות של דרך ארץ עומדים: תהליך פיתוח אישי, ביסוס זהות ותפיסות עולם יחד עם פיתוח גמישות מחשבתית ונפשית וחיים משותפים עם האחר. אנו שואפים כי כל בוגר ואיש חינוך בדרך ארץ יצליח להכיל מורכבות, שוני ושונות, להתייחס בכבוד הדדי וליצור חברות 'מעלה'. אם נצליח לקיים כל זאת בתוכניות 'דרך ארץ', אנחנו יכולים להאמין ולהתמלא בתקווה שניתן יהיה לחיות כך גם במעגלים רחבים יותר בחברה הישראלית.

העמותה הוקמה לזכרו של שי ברנשטיין ז"ל, חברם הטוב של מייסדי העמותה אבי ויונתן. בשנת 2006 נהרג שי במלחמת לבנון השנייה. שי היה אדם ומפקד יוצא דופן. עם נוכחות צנועה, דומיננטי ואנרגטי מאוד, שידע לתבל הכול בהומור, ויחד עם זאת – לא ויתר ולא עיגל פינות. הוא היה מסור מאוד לחייליו, חבר ומפקד נערץ שאהבת אדם והחיים הניעה אותו בכל מעשיו. אבי ויונתן בחרו להנציח את שי, באופן אשר יעורר השראה וישרה את רוחו ללא עב האבדן, ולכן בחרו בקעקוע שהיה על זרועו- כלוגו של העמותה. סיפורו של שי מסופר כל שנה במסע הפתיחה של המכינות בו מקבלים החניכים את הכובע המסורתי עם הלוגו של דרך ארץ.

'דרך ארץ' במספרים

13
שנות פעילות
260
חניכים
1,500
בוגרים
47
אנשי צוות
6
קמפוסים
250,000
שעות התנדבות