מכינות דרך ארץ מאפשרות לבני נוער מכלל החברה הישראלית להשתתף בחוויה מעמיקה ומשמעותית טרם גיוסם, מתוך שאיפה ליצור שינוי משמעותי בחייהם.
בתקופה זו קיים פוטנציאל ממשי לגיבוש הזהות האישית והחברתית של כל חניך. המסגרת מלווה את בני הנוער בתהליך העצמה אישי וקבוצתי, השואף ללמדם כי הם מסוגלים לעמוד בכל מטרה ואתגר שיציבו לעצמם.

התוכנית פונה לנוער מכל קצוות החברה הישראלית ויוצרת מרקם קבוצתי המשקף את החברה הישראלית על גווניה). ניתן דגש לגיוס נוער שאינו חשוף בדרך כלל לתוכניות קדם-צבאיות וכן לבני נוער מהפריפריה.

המכינה מורכבת מתוכנית פיתוח אישית לכל חניך וחניכה, חיי קבוצה ערכיים ומשותפים, מסעות וסדנאות שטח אינטנסיביות ברחבי הארץ, לימודים וסמינרים מגוונים בתחום הזהות הפיתוח האישי- חברתי (כלים לחיים, זהות יהודית-ישראלית, מגדר ומיניות ועוד), מערכי הכנה לצה"ל ועשייה קהילתית- חברתית.

התוכנית מתנהלת באופן משפחתי, בו החניכים גרים יחדיו, מנהלים יחד עם הצוות את אורחות החיים במכינה ויוצאים הביתה בחלק מסופי השבוע.

מכינות חצי שנתיות
לעמותת דרך ארץ ארבע מכינות אופק קדם צבאיות בנגב: ניצנה, כמהין, אשלים ומשאבי שדה. מכינות דרך ארץ מהוות מודל חדש בתחום התוכניות הקד"צ, התוכנית אינה פוגעת במחזורי הגיוס של הצבא משום שהיא מתבססת על תקופת ביניים שבין סיום התיכון לגיוס מרץ, על מנת לאפשר לחניכים להתגייס בשנת הגיוס המקורית שלהם ללא צורך בדחיית שירות ארוכת טווח.
להרשמה למכינות החצי שנתיות
המכינה השנתית
בשנת 2019 הקימה 'דרך ארץ' את המכינה השנתית בערד והשנה הקימה גם את המכינה באשקלון, בכדי לאפשר לאותו קהל יעד מגוון, תהליך הכנה לצבא בן 10 חודשים ובכך לקדם צעד אחד קדימה את שוויון ההזדמנויות לנוער מכל חלקי החברה הישראלית. המכינות השנתיות בערד ובאשקלון שמות דגש על מעורבות חברתית והתנדבות משמעותית בעיר.
להרשמה למכינות השנתיות

מה מייחד אותנו

מעורבות קהילתית
העשייה הקהילתית במכינה מהווה התנסות חשובה וכלי עבודה מרכזי, הזדמנות עבור החניכים לאימון ב: נתינה פשוטה ויומיומית כדרך חיים, פיתוח אכפתיות ורגישות לסביבתם, רכישת יכולות יזמות, ופיתוח מודעות לסוגיות הקיימות בחברה הישראלית בכלל ובנגב בפרט.
חיי קבוצה ערכיים משותפים
הקבוצה היא הכוח החזק והמשפיע ביותר במכינה. חיי הקבוצה האינטנסיביים מציבים למכיניסטים שיקוף אישי מתמיד ממנו הם לומדים על עצמם באופן ישיר וכנה. היכולת לפעול יחד למען מטרה משותפת, לקיים דיונים קשים ואמיצים מתוך הקשבה וסובלנות והתנסות בהובלה והנהגה. כל זאת נעשה על פי מודל הניהול המשותף בו החניכים לוקחים חלק מרכזי בהובלת התוכנית.
הכנה לשירות משמעותי
הטמעת תודעה של ל'שירות משמעותי'- חיבור לארץ, לחברה ולערכי הציונות ומתוך הבנה כי זה הקומה הראשונה בחיי אזרחות משמעותיים בישראל. זאת גם על ידי יצירת מוטיבציה פנימית עמוקה לשירות בקרב החניכים מתוך חיבור אישי, תחושת שליחות ומחויבות לנשיאה בנטל – 'עכשיו תורי' בשרשרת הדורות.
מסעות וסדנאות שטח
במהלך המכינה יוצאים המכיניסטים למסעות ברחבי הארץ, במהלכם הם מתנסים במיומנויות שטח, מפתחים יכולות ניווט והישרדות ורוכשים אהבה לטבע והיכרות עם ארץ ישראל ועם עצמם, 'דרך הרגליים'. שבועות אלו מהווים מקפצה לכל רבדי התהליך המכינתי: ההתמודדות האישית, החשיפה לאתגרים ולתכנים חדשים והיכולת לעבור מסע כקבוצה.
ציר פיתוח אישי
מודל 'ציר ההתפתחות האישי' הוא הציר המרכזי בו פועלים המכיניסטים בהתפתחות האישית שלהם במכינה. המודל מבקש להוביל את החניכים לחיים מודעים, של בחירה, חקירה פנימית וסלילה עצמאית של דרכם. חיים בהם נקבעים יעדים, חווים התנסויות תוך התבוננות פנימית מתמדת ומנהלים "דיאלוג רפלקטיבי של האדם עם עצמו".
משפחתיות
מכינות דרך ארץ מתנהלות באווירה שיוויונית, משפחתית, בגובה עיניים. לכל מכינסט יש קבוצת שייכות קטנה במכינה הנקראת 'משפחה' ומובלת ע"י המדריך האישי.

הצטרפו אלינו למסע משנה חיים

הרשמו עכשיו ונחזור אליכם בהקדם עם פרטים לגבי תהליך המיון

    ליצירת קשר עם רכזת הגיוסים: giusim@derecheretz.org.il | 0549055850

    תהליך המיון למכינות:

    1

    הרשמה ראשונית:
    למכינות החצי שנתיות – הרשמה דרך אתר הרישום שלנו לחצו כאן
    למכינות השנתיות – הרשמה דרך אתר מועצת המכינות לחצו כאן

    עד שבוע לאחר ההרשמה – יישלח אליכם אישור בהודעה

    2

    רק למכינות השנתיות – מענה על שאלון מיון נוסף של דרך ארץ

    3

    הגעה ליומיים היכרות, הערכה וראיונות באחת מהמכינות שלנו (לפי מסלול המיון – שנתית / חצי שנתית)

    *המיון הוא לכלל המכינות וההגעה למיון בשלוחה אינה משפיעה על השיבוץ

    4

    חמשוש גיבוש באחת מהמכינות שלנו (לפי מסלול המיון – שנתית / חצי שנתית)

    5

    שיבוץ לאחת מהמכינות שלנו (לפי מסלול המיון – שנתית / חצי שנתית)

    • תשלום מקדמה בסך 1000 ש"ח
    • הגשת מסמכים ואישורים רפואיים
    6

    טיול גיבוש בהרי ירושלים במרץ

    7

    יום הורים במכינות ביולי

    8

    יומיים חלוץ במכינות באוגוסט

    9

    פתיחת המכינה בתחילת ספטמבר

    עוד לא השתכנעתם?

    קראו את המלצות בוגרי המכינות שלנו
    רומיה מלמד
    בוגרת כמהין ט' (2023)
    ההחלטה הכי טובה שעשיתי בחיים. למדתי מלא דברים על עצמי והכרתי אנשים שהם שותפים לחיים שלי!
    יובל שוחמי
    בוגר מכינת דרך ארץ רביבים ב' (2023)
    "תמיד מספרים שמכינות ושנות שירות זה חברים לחיים וחוויות שלא תשכחו לעולם, זה חד משמעית נכון. אנשים לא מבינים כמה החברים מהמכינה הם משפחה אוהבת, אנשים שיהיו איתך בטוב וברע גם כשתרצה וגם כשממש לא, כי הם לא יתנו לך להיות לבד. אני הגעתי למכינה כי זה היה נראה לי חשוב וגם כי שמעתי את כל הסיפורים האלה, זה היה נראה לי הזדמנות גם לעשות משהו חשוב וגם להכיר חברים לחיים, אני יכול לומר בלב שקט שאני מרוצה. לא אתחרט לעולם, לא משנה כמה צעיר אני בצבא וכמה יכולתי לטוס לחול במקום, אין דבר יותר טוב שיכולתי לעשות מהמכינה הזו. זו המשפחה שלי, האנשים שאני רוצה לעבור איתם את החוויות הכי טובות שלי, ואלה גם האנשים שאני רוצה שירימו אותי בכל חוויה רעה".
    יעל מגל
    בוגרת מכינת דרך ארץ ערד ד' (2022)
    “אני לא יודעת מאיפה להתחיל, ואיך לסכם בכלל את השנה המטורפת הזאת. זאת ללא ספק השנה הכי טובה שהייתה לי בחיים. וגם הכי משמעותית. התחלתי את מכינת 'דרך ארץ' בן אדם אחר לגמרי. אני מרגישה את התהליך והדרך שעשיתי פה בכל דבר שאני עושה ואני מאושרת מזה בטירוף. המקום הזה שנקרא דרך ארץ ערד, נהיה ברגע הבית שלי, והאנשים שמסביבי נהיו משפחה. המשפחה שאני הכי שמחה עליה בעולם ועוד יותר שמחה וגאה שאני חלק ממנה. הכרתי פה אנשים מדהימים וחברות שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר. למדתי לחיות בקבוצה, להתפשר וגם לתת מעצמי ולא לוותר שקשה. למדתי מתי לשחרר ומתי לנסות לדחוף את עצמי עוד קדימה. התגברתי על פחדים, נהנתי, חוותי דברים שלא הייתי עוברת בשום מקום. אחר, התאכזבתי ובעיקר גדלתי. הצלחתי לאט לאט להיפתח ולשתף בדברים שעוברים עליי, להרגיש בנוח ובעיקר לתת לעצמי לא להיות תמיד בסדר. גיליתי על עצמי דברים וכוחות שלא האמנתי שיש בי. הצלחתי להביא מעצמי ולקבל המון בחזרה. זאת הייתה שנה משוגעת ואני מודה על הזכות לחוות אותה בדרך שחוויתי. לא הייתי יכולה לבקש שנה טובה יותר.”
    יהל אשד
    בוגר מכינת דרך ארץ ניצנה א' (2011)
    "כנגד כל הסיכויים הקבוצה שלנו בת 23 המשתתפים הצליחה לעשות את הבלתי אפשרי - טיול מחוף לחוף, "שבוע הישרדות" במדבר - כולנו היינו ואף אחד לא נשאר מאחור. למדנו להיות אחראים על המעשים שלנו ואחד על השני. למדתי לקח חשוב באותה שנה - שקל לוותר. קל להאשים גם אחרים בוויתור שלך. אבל כדי שאצליח, אני לא יכול לוותר. אני לא יכול להמציא תירוצים. אני צריך להסתכל על הפעולות שלי ולראות מה אני יכול לעשות. וזה לא היה קל עם קבוצת ילדים מכל כך הרבה רקעים שונים, אבל זה היה החלק הגאוני של דרך ארץ שמתוכננת. עדיין לא ידעתי מה צופן לי העתיד, או איך אמצא דרך לשלב את התשוקה שלי לביולוגיה ולימודים אקדמיים עם התשוקה שלי לחינוך, עבודה עם אנשים וחדשנות בחינוך. אני כן יודע שהערכים בדרך ארץ – חינוך, פלורליזם, אחריות, חשיבות הנגב וכמובן דרך ארץ – תמיד יעמדו בלב מה שאני עושה."
    אייל לוין
    בוגרת מכינת דרך ארץ ערד ג' (2021)
    "אתחיל עם אחד מהמשפטים המשמעותיים שלקחתי מהמכינה- ״אל תשתנו ושלא תעזו לא להשתנות״. מה שמשך אותי תחילה להגיע ולהתמיין למכינת דרך ארץ ולא למכינות אחרות היה הערכים שלה, מה שהיא מייצגת ומה שהרגשתי שהיא תיתן לי בעתיד: ההטרוגניות, החיבור לארץ ישראל והעשייה המשמעותית. עברתי שינוי מטורף במכינה, השתפרתי כפרט- למדתי להיות בן אדם עצמאי, בן אדם שיוצא מאזור הנוחות שלו, למדתי להקשיב, לא לשפוט, לאהוב לעשות גם דברים שאני לא בהכרח אוהבת, למדתי לחיות בקבוצה עם אנשים שלא בטוח הייתי מתחברת אליהם בסיטואציה שונה- כאלה שהפכו לחברי נפש שלי שליוו אותי וימשיכו ללוות אותי למשך כל חיי. השתפרתי כבן אדם ויצאתי עם המון מסקנות של איזה בן אדם אני רוצה להיות, מה מעניין אותי, במה ארצה לעסוק בעתיד, ואיזה ערכים לא אוותר עליהם במסע חיי. עם כל הלמידה הזאת התגייסתי לצבא, כיום אני משקית חינוך בלשכת גיוס טבריה ואני בטוחה שבלי המכינה לא הייתי מגיעה להישגים שהגעתי אליהם בצבא. למדתי לחיות עם אנשים שהם לא האנשים הרגילים שהכרתי כל חיי, למדתי להכיר את שלל גווני החברה, למדתי לדבר בביטחון, להעביר את הרגשות שלי כלפי חוץ ולהיות בן אדם טוב יותר".
    אילון בן חיים
    בוגר מכינת דרך ארץ אשלים ד' (2020)
    "התקופה במכינה הקדם-צבאית תוך כדי הקורונה וכל הבלאגן הייתה אחת ההחלטות הכי חשובות שקיבלתי. במכינה למדתי להכיר את עצמי, לפתח את היכולות שלי ולעבוד בצוות. היא חיזקה אותי מבחינה אישית ונתנה לי כלים להתמודד עם אתגרים. הערכים והיכולות שקיבלתי שם, דרך דברים כמו פתאום לחיות עם 38 אנשים שכל אחד שונה ועולם ומלואו, ממשיכים ללוות אותי בכל תחום בחיים. בהסתכלות אחורה המכינה לא תרמה לי רק בפן הצבאי, אלא גם תרמה לעיצוב האישיות שלי והכינה אותי להתמודד עם כל אתגר שאפגוש בהמשך".
    דנאור מיכאלי
    בוגר מכינת דרך ארץ כמהין ד' (2018)
    "החוויה שלי בדרך ארץ הייתה משמעותית בטירוף, למדתי לקחת אחריות על עצמי ועל הדברים שחשובים לי, לדוגמה אם אני לא אעשה משהו ואציף דברים שחשובים לי לשנות אז הם פשוט לא יקרו. למדתי להסתכל על הטוב שבאנשים, לחיות בקבוצה, לשנות את הדעות על אנשים וללמוד מהם המון, אמנם זה לא היה קל והיה צריך לחשוף המון מעצמי כדי שהתהליך יקרה אך אין מאושר ממני שזה קרה עם אותה חבורת אנשים מדהימים שבאמת הפכו למשפחה עד היום, שלמדו לראות אותי ולהכווין אותי בדרך וכן גם לפעמים להגיד לי שאני לא בכיוון. הדברים שלמדתי במכינה הולכים איתי עד היום ותמיד יוצא לי לפגוש את הערכים והשיעורים שלמדתי בהמשך הדרך".
    נועה שחר
    בוגרת מכינת דרך ארץ אשלים ג' (2021)
    "החוויה בדרך ארץ לגמרי עיצבה את מי שאני היום, לחיות עם עוד 45 חניכים, עם דעות פוליטיות שונות ויחס שונה לדת גרם לי לחזק ולהבין דברים שונים על עצמי ועל המקום בו אני חיה. החברים מהמכינה הם חברים לחיים, שמכירים אותי ברגעים הכי אינטימיים שלי ולא משנה כמה זמן לא ניפגש, זה תמיד יהיה כאילו המכינה נגמרה אתמול. תחושת המסוגלות שהרגשתי במכינה, האמונה מצד הצוות והתחושה שאם אני לא אעשה אז אף אחד לא יעשה הובילה אותי להדריך היום גם במכינה קדם צבאית, בשאיפה שהם יהיו האזרחים הטובים ביותר של המחר".
    עידו אליקים
    בוגר מכינת דרך ארץ ניצנה ה' (2015)
    כשהייתי בתיכון, אני לא ממש הצלחתי להבין על מה כל המהומה לגבי תכניות מנהיגות נוער. כל מי שהכרתי הלך למכינות, וזה נראה הכל אותו הדבר. אני תמיד תהיתי למה בדיוק זה נועד בעצם, להכין אותנו להוביל ולעשות משהו שונה? בשנה האחרונה שלי בתיכון, נתקלתי בחבר של אחי הגדול. הוא עבד על פרויקט בדרך ארץ ואמר לי שזה שונה מתכניות נוער אחרות ושאני צריך לפחות לבדוק את המכינה. אני שמח שהקשבתי לו! באתי לדרך ארץ וראיתי שזה פתוח לכולם. זה מה שמשך אותי פנימה. זו הייתה חשיפה לאנשים מרקע מגוון כל כך. נרשמתי, וכך גם אחי התאום! החוויה שלי היתה מאוד משמעותית! לאחר שסיימתי את התוכנית, התגייסתי לצה"ל בתור צנחן. בצבא הקבוצה היתה הטרוגנית ממגוון רקעים, והבנתי איך דרך ארץ הכינה אותי למצבים בחיים שבהם אני פוגש אנשים שונים ויכול להעריך ואף להנות מההבדלים, במקום לפחד, או לחשוש כמו אחרים כשהם נצמדים לאזור הנוח שלהם.

    שאלות נפוצות

    האם ניתן להתמיין לשלוחה ספציפית?
    לא, המיונים בכל מסלול (חצי שנתיות / שנתיות) הן לכלל המכינות והשיבוץ לשלוחה ספציפית נקבע ע"י הצוות.
    מתי ההרשמה למחזור הקרוב של תוכנית דרך הנגב נפתחת?
    ההרשמה למחזור ז' של תוכנית דרך הנגב תפתח במהלך חודש יוני 2025. המחזור יתחיל בסוף חודש אוגוסט. ניתן כבר מעכשיו להשאיר פרטים ואנחנו ניצור איתכם קשר כשההרשמה תיפתח.
    המכינה עוזרת לקבל תפקידים בצבא?
    המכינה  משתדלת לעזור בתהליכי המיון ולהעניק לחניכים את הכלים להתמודד אל מול המערכת הצבאית. בנוסף, צוות המכינה מגוון ומכיר תפקידים רבים בצה"ל ויכול להמליץ על תפקידים מתאימים.
    כמה עולה המכינה?
    עלות המכינה היא 1000 ₪ לחודש (כפול 6 חוד' בחצי שנתית / כפול 10 חוד' בשנתית). ניתן להגיש בקשה למלגה בקבלה למכינה למי שזקוק לה - ולקבל בהתאם.
    כיצד דוחים את הגיוס בשביל המכינה?
    לאחר קבלת שיבוץ ותשלום מקדמה, המכינה תדאג להגיש את דחיית השירות (דח"ש) שלכם מול משרד הביטחון ומיט"ב והגיוס ידחה בהתאם.